Férové a transparentní online platformy díky nařízení EU?

Autor: Nikola Szabó (16. 07. 2020)

Férové a transparentní online platformy díky nařízení EU?

Férovější a transparentní podmínky pro podnikatele přineslo nařízení EU, které je u nás účinné od 12. července 2020. Nová pravidla by měla předcházet netransparentnímu jednání online platforem a vyhledávačů, jako je Google, Heuréka nebo Airbnb.

 

Koho se nařízení týká? 

 

V zásadě se nové podmínky pozitivně týkají všech podnikatelů, kteří nabízí své služby nebo produkty na těchto platformách. 

Povinnosti ale EU tímto nařízením ukládá vyhledávačům (Google, Seznam) a online platformám, které poskytují zprostředkovatelské služby. To mohou být online tržiště (Amazon, Aukro atd.), cenové srovnávače (Heureka nebo Zboží.cz), platformy pro šíření aplikací (Google Play, Apple App Store), vyhledávače letenek, ubytování apod. (Kiwi, Airbnb nebo Scyscanner) a sociální sítě, kde se angažují firmy (Facebook, Instagram). 

 

 

Jaké změny nařízení přináší? 

 

Tyto online platformy musí změnit hlavně dvě základní věci: překopat své všeobecné obchodní podmínky a založit interní systém pro stížnosti.

Pojďme se podívat, co tam tedy musí odteď být.

 

Všeobecné obchodní podmínky

Nové všeobecné obchodní podmínky musí být sepsány srozumitelně, musí být jednoduše dostupné, transparentní a jasné. A to i v předsmluvní fázi. (V praxi to znamená, že i případný zájemce by měl tyto podmínky jednoduše najít.)

Nařízení pak ukládá povinnost zařadit do svých všeobecných obchodních podmínek tato ustanovení (neboli musí tam být toto)

 

  • “Proč mi zrušili účet?” aneb Důvody pro pozastavení, omezení nebo ukončení služeb:

 

V podmínkách musí být jasně uvedeno, z jakých důvodů může poskytovatel webu (online platforma) pozastavit, omezit nebo ukončit služby

V případě omezení nebo pozastavení je poskytovatel povinen nejpozději v den omezení/pozastavení informovat o tomto kroku podnikatele včetně prokazatelného odůvodnění.

Nejméně 30 dní předem pak musí být podnikatel informován o úplném ukončení služby ze strany poskytovatele platformy, a to zase včetně prokazatelného odůvodnění.

 

  • “Podle čeho to ty výsledky řadí?” aneb Hlavní parametry určující pořadí výsledků:

 

Na tuto otázku musí nyní platformy také jasně odpovědět právě ve svých všeobecných obchodních podmínkách. 

V případě, že online platforma nabízí možnost zaplatit si lepší podmínky pro umístění ve výsledcích hledání, musí tuto možnost uvést v těchto podmínkách včetně účinků platby na toto umístění.

 

  • Informace o dodatečných distribučních kanálech a přidružených portálech: 

 

Jaké další distribuční kanály nebo přidružené portály poskytovatel provozuje nyní musí být také jasně uvedeno v obchodních podmínkách.

 

  • “Jak to, že tenhle/tahle vyjíždí pořád nahoře?” aneb Popis jakéhokoli rozdílného zacházení:

 

Jakékoli rozdílné zacházení musí být ve všeobecných obchodních podmínkách transparentně popsáno

Pokud tedy poskytovatel bude své služby (nebo jiného podnikatele) zvýhodňovat například umisťováním v předních pozicích ve výsledcích hledání, musí o tom informovat ve svých obchodních podmínkách. 

Když platforma nabízí možnost zapojit se do různých zvýhodňujících programů nebo prémiových účtů a podobných, musí tyto informace také zařadit do svých všeobecných obchodních podmínek. 

 

  • “Co se stane, když si ten účet zruším?” aneb Ukončení smluvního vztahu:

 

Dostanu se k informacím, které jsem na webu zveřejnil? A jak? Když kliknu na “zrušit účet” ukončím tak náš smluvní vztah? 

Na to všechno by měly odpovídat nové obchodní podmínky.

 

Interní systém pro vyřizování stížností

Kromě přepracování svých všeobecných obchodních podmínek musí online platformy zřídit vlastní interní systém pro vyřizování stížností. (To neplatí pro malé firmy s méně než 50 zaměstnanci a ročním obratem nebo bilanční sumou roční rozvahy pod 10 mil. EUR).

Tento interní systém musí být snadno přístupný a bezplatný. Podnikatelé v něm mohou podávat stížnosti a platforma je povinna na ně reagovat. 

Informace o tom, jak systém funguje, jak je efektivní, kolik stížností a jakého druhu bylo podáno a jejich výsledek, je platforma povinna shromažďovat. Platforma je pak musí zveřejňovat a každý rok aktualizovat. To má pomoci případným zájemcům o služby této platformy.

 

 

Kam se podívat? 

 

V článku jsme uvedli pouze nejzásadnější dopady nařízení.

Celé nařízení EU (Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1150 ze dne 20. června 2019 o podpoře spravedlnosti a transparentnosti pro podnikatelské uživatele online zprostředkovatelských služeb) si můžete přečíst zde.

 

Nepropásněte žádnou právní změnu a odebírejte náš newsletter: